
The Problem with the Announcement Stories 
 

Two items have been offered as evidence of Barack Obama being born in Hawaii: an online COLB image 
which the HDOH has indirectly confirmed in 2 different ways as a forgery, and online images of birth 
announcements in the Hawaii papers shortly after Obama’s birth. This post will explain why I believe 
we’ve been fed – and swallowed – a lie about where those images came from. Later posts will give a 
glimpse of just how far it seems somebody was willing to go in order to have something – anything – 
that would suggest Obama was born in Hawaii, a critical need since Hawaii Governor Neil Abercrombie 
told Mike Evans (transcript and audio link) he had gone into both hospitals (Kapiolani and Queens) with 
a search warrant but found no birth certificate for Obama. 
 
First the claims: 
 
Shortly after Barack Obama’s campaign website posted what they said was Obama’s Certification of Live 
Birth (COLB) and questions arose regarding its authenticity, Lori Starfelt decided to see if there was a 
newspaper birth announcement for Obama in Hawaii. She contacted the HDOH and was told that on 
Fridays they printed out a list of the week’s births; “The Honolulu Advertiser” used that list to print birth 
announcements in their Sunday paper. So Starfelt calculated that if Obama was born on Friday, Aug 4, 

1961, his birth would have been on the list the following Friday, Aug 11th, and should appear in that 
Sunday’s paper – Aug 13th. She contacted the Hawaii State Library (hereafter HSL), asking for a copy 
from the microfilm of the Advertiser’s birth announcements on Aug 13, 1961, and was sent an e-mail 
with an image that had Obama’s announcement on it. She posted that image, along with her story, at 
Texas Darlin’ Blog around July 21, 2008. (See Post 7679 ) 
 
Several days later “Infidel Granny”, posting at Atlas Shrugs Blog, said she had asked a woman at the 
Advertiser office about birth announcements and was told to check the HSL. She asked the HSL for a 
copy of the Aug 13, 1961 “Advertiser” birth announcements and the librarian sent an e-mail with the 
image, saying she had it handy since somebody had just asked for it a week earlier. 
 
On Aug 13th “Koa” at Texas Darlin’ Blog posted an image for the Aug 14th Star-Bulletin announcements, 
which he/she had copied directly from the HSL archives. 
 
Around Oct 21 a poster at Prius Chat also posted an image of the SB announcement, saying,  

“Here's a copy I made today of the August 14th (could have been the 15th or 16th), 1961 Star 
Bulletin newspaper showing Obama's birth announcement stored on microfilm at the Hawaii 
State Library in Honolulu. I had to enlarge it to the point of losing the top of the page with the 
date and day in order to make it readable. The microfilm is stored in the basement of the library 
and was in the box marked Star Bulletin Aug 1, 1961-Aug 16, 1961. ..."  

 
On Oct 29th Whatreallyhappened.com posted images of both the Advertiser and Star-Bulletin images, 
which were said to be directly from the Star-Bulletin and Advertiser – which both had their microfilms 
stored at the Advertiser building. Note that he was not told to contact the HSL, as “Infidel Granny” says 
she was told. 
 
Texas Darlin’ Blog archives, Atlas Shrugs Blog archives, the original article on Whatreallyhappened, and 
the Wikileaks page which also posted a copy which was a text-searchable file, have all been removed 
from the web, and the page at Prius Chat requires registration first; neither I nor several others who 
tried to register were allowed to do so. So the whole story of these claims and the images themselves 

http://butterdezillion.wordpress.com/2010/08/09/the-summary-cnn-doesnt-want-you-to-see/
http://butterdezillion.wordpress.com/2011/02/03/evans-abercrombie-hospital-search-warrant/
http://74.125.93.132/search?q=cache:n8qa4-TryNYJ:forums.hannity.com/showthread.php%3Ft%3D1216821%26highlight%3DColorado%26page%3D67+Lori+Starfelt,+Obama+birth+announcement&cd=41&hl=en&ct=clnk&gl=us
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ShWUSU2DDf0J:www.freerepublic.com/focus/bloggers/2040486/posts%3Fpage%3D7677+%22Infidel+Granny%22,+Obama+birth+announcement&cd=1&hl=en&ct=clnk&gl=us&source=www.google.com
http://209.157.64.201/focus/f-bloggers/2330441/posts
http://www.freerepublic.com/focus/f-bloggers/2040486/posts?page=5066#5066
http://www.freerepublic.com/focus/f-bloggers/2040486/posts?page=5101#5101
http://priuschat.com/forums/freds-house-politics/52077-hmmmmmm-true-fec-checking-obamas-eligibility-5.html#post689011
http://tesibria.typepad.com/whats_your_evidence/2008/09/reports-that-ob.html
http://whatreallyhappened.com/content/obamas-birth-announcements
http://whatreallyhappened.com/IMAGES/obama-1961-birth-announcement-from-honolulu-advertiser0000.gif
http://whatreallyhappened.com/IMAGES/ObamaBirthStarBulletin.jpg
http://butterdezillion.files.wordpress.com/2011/02/whatreallyhappened-com-communications.pdf
http://butterdezillion.files.wordpress.com/2011/02/hoover-communications.pdf
http://forum.prisonplanet.com/index.php?topic=68216.0


have been scrubbed, except for fragments (such as the ones I link to) where others discussed and/or 
copied material, some of which have now been scrubbed from the web also.  
 
I got Starfelt’s Advertiser image from a link referenced elsewhere as being Starfelt’s image, when the 
image was still available (“Infidel Granny” was given the same image). Whatreallyhappened still has their 
images posted. The Prius Chat Forum still has the link to their Star-Bulletin image. I copied Koa’s image 
from Photobucket when it was still available as linked to from the original post atTD Blog. (In my analysis 
links below I cite where each image came from.) So the images I have used come directly from the 
original sources. 
 
To verify that I have not altered the images, here are some other places that still have images (as of 
today), although not necessarily saying the source: Both, Advertiser, Advertiser, Star-Bulletin . 
 
And next the documents themselves: 
 
When a person looks at the documents and claims about the documents, and compares them to what is 
actually in the Hawaii State Library microfilms, it is obvious why somebody would want these claims 
buried – although I am not making any specific allegations about who has done what. That should be 
investigated by someone with subpoena power. Here is a concise summary of what we have: 
 
The Advertiser image that Starfelt and “Infidel Granny” supposedly  got from the HSL is pristine. But in 
reality the HSL microfilms are so scratched up they are nearly unreadable. When a colleague asked the 
HSL librarian in late April, 2010, for a copy of the Aug 13, 1961 Advertiser birth announcements – the 
exact image that Starfelt and “Infidel Granny” supposedly got from there - this is what she was told 
about the condition of the microfilm (emphasis mine): 
 

"As for your request for the Aug. 13, 1961 Honolulu Advertiser birth announcement page, I looked 
it up, but unfortunately, the microfilm is so worn down on top of being poorly microfilmed, that 
it is hardly legible. You might be better off asking another library that has a better, less used copy 
than ours. Or does it have to be the Advertiser? I checked the Star-Bulletin and that date and that 
film is fine. Let me know." 

 
 
The Starfelt and “Infidel Granny” images are pristine, with no sign of being “poorly microfilmed”, which 
would be a constant state for the microfilms, not affected by usage. Those images are clearly not from 
the HSL microfilms as claimed. However, they match perfectly the images WRH got from somebody at 
the Advertiser office (with the exception of one C&P line in the left margin below the Asing 
announcement, which disappeared by the time WRH got a copy). A comparison of the images is here. 
 
Conversely, the Star-Bulletin image – which is the exact same image for WRH, Koa, and the Prius Chat 
poster (right down to the same piece of hair caught in the viewer when the copy was made and the 
same waviness in the page being scanned), even though they each claim to have acquired their copy 
independently, and WRH even claims a different source - has a large scratch down the column of text. 
But the HSL’s Star-Bulletin microfilms are pristine, including the copy from Aug 14th, where there are no 
extra marks or scratches anywhere. A comparison of the images is here. To believe the stories of Koa 
and the Prius Chat poster, you’d have to believe that scratches disappear over time. 
 
 

from%20%20%20http:/buzznewsroom.com/wp-content/uploads/2008/12/obama-1961-birth-announcement-from-honolulu-advertiser.jpg
http://74.125.93.132/search?q=cache:G0hge2WwXlsJ:letters.mobile.salon.com/politics/war_room/2009/07/23/liddy/view/index2.html+July+23+Obama%27s+Advertiser+birth+announcement&cd=7&hl=en&ct=clnk&gl=us
:%20http:/www.alextheberge.com/tag/birth-certificate/
http://www.uspoliticsguide.com/American_Political_Directory/Barack_Obama_Birth_Certificate.php
http://blockyourid.com/~gbpprorg/obama/_exhibits/_eligibility/IssueBirthAnnouncement.htm
http://foolocracy.com/2011/01/is-obama-a-birther-abercrombie-reignites-controversy-but-obama-does-nothing-to-make-it-go-away/
http://butterdezillion.files.wordpress.com/2011/02/wrh-starfelt-and-hsl-advertiser-images.pdf
http://butterdezillion.files.wordpress.com/2011/02/wrh-koa-and-prius-chat-identical-star-bulletin-images2.pdf


Summary: 
 
It is clear that what we were told about where these images came from is not true.  
 
It appears that somebody at the Advertiser office gave out images to select people with the instruction 
that they were to peddle them off as genuine – the Advertiser image to the librarian at the Hawaii State 
Library, the Star-Bulletin image to “Koa” and the Prius Chat poster (who may have been the same 
person), and both images to Whatreallyhappened.com.  
 
This is according to the statements already made and images already made public, which show glaring 
discrepancies in the stories. There are other discrepancies in the claims which stand out to those who 
have researched the microfilms as well, and those will be addressed later. 
 
But for now the question is this: Why would somebody at the Advertiser office deceive the public into 
thinking their birth announcement images were actually copies made directly from the Hawaii State 
Library microfilms by individuals acting on their own? Why intervene at all, rather than letting these 
individuals get what really IS in the HSL microfilms? And who was in on this deception? 
 
Those are questions that deserve an answer. Those like Bill O’Reilly and certain “news sources” who cite 
these images as their reason to ridicule “birthers” would do well to find out exactly why somebody 
worked so hard to deceive them on where those images actually came from. 
 
 


